Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 07, 2007

Απενοχοποίηση της τεχνολογίας

Ένα από τα καλά της νοοτροπίας των Σουηδών είναι ότι προτιμούν να κάνουν μεγάλες επενδύσεις σε τεχνικό/τεχνολογικό εξοπλισμό ώστε να κερδίσουν λεφτά αργότερα.

Για παράδειγμα, σκέφτηκαν ότι η αγορά υπολογιστών για τα εργαστήρια θα ήταν μεγάλο κόστος, και ακόμα μεγαλύτερο η αγορά λογισμικού, η συντήρησή τους και οι αναβαθμίσεις τους. Οπότε... "KTH assumes that you have your own laptop". Μπαίνεις σε εργαστήριο και το μόνο που βλέπεις είναι μερικά παλιά Dell laptops (με Linux), τα οποία τα έχουν για τους 1-2 φοιτητές που δεν θα έχουν δικό τους laptop.

Φυσικά, όταν έχεις τέτοιον αριθμό φοιτητών με laptops, πρέπει να έχεις και κάποια υποδομή για να τους υποδεχτείς. Οπότε... η κάλυψη του WiFi δικτύου είναι καθόλικη στον χώρο του campus και γύρω από αυτό. Ανά πάσα στιγμή βλέπεις 3 access points, δύο open (χωρίς encryption) και ένα με WPA. Στα αμφιθέατρα υπάρχει πρίζα ρεύματος σε κάθε θέση. Οι διάδρομοι έχουν διάσπαρτους dedicated χώρους για σερφάρισμα - δηλαδή πολυθρόνα/σκαμπό με τραπέζι και πρίζα. Στον έκτο όροφο[*] υπάρχουν εκτενέστεροι τέτοιοι χώροι με άνετους καναπέδες ή study rooms[**] για να μπορείς να έχεις την ησυχία σου όσο θα μελετάς... ή παίζεις WoW :P

Γενικά, μέσα στο campus μπορείς να βάλεις ΠΑΝΤΟΥ το laptop σου και να δουλέψεις.

Το φυσικό ακόλουθο είναι να έχεις χιλιάδες φοιτητές να κυκλοφορούν όλη μέρα με ένα laptop στην πλάτη. Και εδώ είναι το really good part. Η τεχνολογία δεν είναι μέσο επίδειξης ή ευχαρίστησης. Είναι πλέον απαραίτητο εργαλείο δουλειάς. Σε όλες τις διαλέξεις, το αμφιθέατρο είναι γεμάτα laptop. Κρατάς σημειώσεις σε έναν text editor. Κάποιοι γράφουν με κάμερα την διάλεξη. Κάποιοι βγάζουν φωτογραφίες του πίνακα[***] με την ψηφιακή τους φωτογραφική μηχανή - πολύ πιο γρήγορο από το να δακτυλογραφείς την υπαγόρευση του καθηγητή. Δεν καταλαβαίνεις μια λέξη; Ανοίγεις το in.gr/dictionary, κάνεις ένα lookup στο Wikipedia. Δεν βλέπεις τον πίνακα γιατί είσαι στην γαλαρία; (Ελληνάρας φοιτητής :D) Κατεβάζεις το pdf της διάλεξης και το βλέπεις στην οθόνη σου, στο μέγεθος που θέλεις. Βαριέσαι την διάλεξη; (καλή ώρα) Λιώνεις στο σερφάρισμα, ούτως ή άλλως όλοι έχουν τουλάχιστον ένα IM session ανοιχτό.

Το θέμα είναι ότι, πέρα από τα προφανή τεράστια οφέλη σε πρακτικότητα, δεν υπάρχει η κομπλεξαρισμένη συμπεριφορά που διακρίνει τους Έλληνες. Όλα γίνονται σαν να είναι το φυσικότερο πράγμα στον κόσμο. Σκέψου πως θα σε κοιτάξουν συμφοιτητές και καθηγητές, αν ανοίξεις ένα laptop μέσα σε ελληνικό πανεπιστήμιο για να κρατήσεις σημειώσεις...

---

[*]: ο 6ος δεν είναι τόσο ψηλά όσο ακούγεται, δεδομένου ότι το ισόγειο θεωρείται "4ος". Don't ask.

[**]: τα study rooms είναι δωμάτια με τραπέζια, καρέκλες, ρεύμα και φυσικά wifi, όπου τα γκρουπ των φοιτητών κάνουν τα meetings τους για τις εργασίες, ή μπορείς να κάτσεις να διαβάσεις με την ησυχία σου, καθώς είναι κλειστοί χώροι - σε αντίθεση με το "σαλόνι" που είναι ανοιχτός χώρος και έχει κίνηση. Άναμεσα στα δωμάτια αυτά υπάρχει και μια κουζινούλα με φούρνο μικροκυμμάτων για να ζεστάνεις το τάπερ με το φαγητό που έφερες από το σπίτι.

[***]: ο οποίος πίνακας συνήθως είναι μια εντοιχισμένη οθόνη 55+ ίντσες. Οι κλασικοί πίνακες με τους μαρκαδόρους (κιμωλία δεν έχω δει πουθενά ακόμα) είναι αριστερά και δεξιά της οθόνης, ως βοηθητικοί. Κάπου υπάρχει και μια interactive οθόνη, όπου ο καθηγητής σημειώνει μέσω του touch interface, αλλά ακόμα δεν την έχω πετύχει.

5 σχόλια:

Γιώργος Κασσελάκης είπε...

Να σημειώσω απλώς ότι το να μην έχεις υπολογιστές του τμήματος έχει παράξενες παρενέργειες. Πχ όταν χρειάστηκε να κάνουμε μια εργασία στο tau uml ανακαλύψαμε οτι η trial κοστίζει 30€ και ήταν αυτονόητο οτι έπρεπε να την προμηθευτούμε. Το κόστος βέβαια δεν ήταν για το λογισμικό, αλλά για την διαδικασία απόκτησης. Έπρεπε να περάσεις απο αντιπρόσωπο με τα στοιχεία σου, αιτήσεις κλπ και μετά στην έστελναν ταχυδρομικά.

Στην πορεία είναι επίσης σπαστικό το οτι δεν διανέμονται δωρεάν συγγράματα κλπ. Ίσως είναι εύκολο να βρεις αναφορά απο εγχειρίδια της Cisco αλλά στην περίπτωσή μας απλώς ανταλλάσαμε βιβλία σε pdf (ανελέητα όμως). Καλή η τεχνολογία, αλλά όταν τελικά καταφεύγεις στην εκτύπωση για να μελετήσεις δεν νομίζω οτι βοηθάει.

Τέλος να εξηγήσω οτι οι περισσότεροι που σημειώνουν αυτά που βλέπουν στον πίνακα το κάνουν γιατί τα μαθαίνουν καθώς τα γράφουν. Και εδώ άλλωστε τα ΔΕΠ ζητάνε επίμονα να παρακολουθούμε τον πίνακα αντί να σημειώνουμε.

Α και η οθόνη που λες, νομίζω δεν είναι αφής αν εννοούμε την ίδια. Είναι κάτι πάνελ της ABB που ψάχνουν με κάμερα μπροστά ή πίσω απο την επιφάνεια προβολής το ιδιαίτερο χρώμα του δείκτη που κρατάει κάποιος. Αν καθυστερούν κιόλας 1/2'' να ζωγραφίσουν μάλλον τα ίδια λέμε.

Derek είπε...

στο είπα το νέο?

έχουμε και στο ΤΕΙ Wi-Fi :P

(το έβαλαν όσο έλειπα)

dtsomp είπε...

Μεταξύ μας... καφρίλα να σου ζητάει το πανεπιστήμιο να αγοράσεις λογισμικό - το open source είναι must για την ακαδημαϊκή κοινότητα.

Δεν την έχω δω την οθόνη, αλλά ακούω φήμες :)

Το ΤΕΙ είχε Wi-Fi εδώ και μερικά χρόνια. Απλά ήταν κλειστό :D

Γιώργος Κασσελάκης είπε...

> το open source είναι must για την ακαδημαϊκή κοινότητα.

Θα ήθελα να ακούσω και άλλες γνώμες για αυτό. Ειδικά στη Σουηδία που τα πανεπιστημιακά spinoff είναι 1/μήνα/ίδρυμα και οι διπλωματικές εργασίες εκπονούνται με ιδιωτικές εταιρείες και οι φοιτητές υπογράφουν NDA αυτό σηκώνει συζήτηση.
Προσωπικά βλέπω το OSS σαν παράγοντα μείωσης κόστους σε κάποιους τομείς όπως η μαζική εγκατάσταση αφοσιοωμένου λογισμικού. Πχ σταθμοί εργασίας σε επιχειρήσεις, σχολεία κλπ. Γενικά αυτό που κάνουν οι Redhat + Novell.

dtsomp είπε...

Εννοώ την χρήση OSS σαν εκπαιδευτικά εργαλεία. Πλέον το OSS κυμαίνεται σε πολύ καλά επίπεδα ποιότητας και καλύπτει πολλές ανάγκες, εύκολα μπορείς να βρεις εφαρμογή για να την χρησιμοποιήσεις στο εργαστήριο. Ειδικά από την στιγμή που το πανεπιστήμιο σου φορτώνει το κόστος αγοράς/συντήρησης του υπολογιστή, το θεωρώ αυτονόητο ότι θα σπρώξει προς τις open-source λύσεις...

Λες να είμαι πολύ αισιόδοξος; :)